1. P0171 - Příliš chudá směs (řada válců 1)
Tento kód chudé směsi patří mezi absolutní klasiky. Motor dostává málo paliva nebo příliš mnoho vzduchu.
Nejčastější příčiny kódu P0171
- Netěsnost v sání vzduchu
- Zanesený nebo vadný průtokoměr vzduchu (MAF)
- Problém s palivovým čerpadlem
- Zanesené vstřikovací trysky
Řešení kódu P0171 z praxe
Začněte kontrolou vakuových hadic - 70% případů se vyřeší jejich výměnou. Pak zkontrolujte MAF senzor pomocí multimetru nebo jej jednoduše očistěte speciálním čističem.
2. P0420 - Účinnost katalyzátoru pod mezí
Tento kód katalyzátoru signalizuje, že katalytický systém nepracuje s dostatečnou účinností.
Nejčastější příčiny kódu P0420
- Opotřebovaný katalyzátor
- Vadný lambda sensor (kyslíkový senzor)
- Únik výfukových plynů před katalyzátorem
Tip na řešení kódu P0420
Před výměnou drahého katalyzátoru vždy zkontrolujte lambda sensory. Často stačí vyměnit sensor za 2 000 Kč místo katalyzátoru za 15 000 Kč.
3. P0300 - Náhodné výpadky zapalování
Výpadky zapalování jsou často důvodem třesoucího motoru a ztráty výkonu.
Nejčastější příčiny kódu P0300
- Opotřebované zapalovací svíčky
- Vadné zapalovací cívky
- Problém s vstřikováním paliva
- Nízká komprese válců
Tip na řešení kódu P0300
Pokud máte současně kódy P0301-P0312, problém je specifický pro jednotlivé válce. Doporučuje se vyměnit svíčky nebo cívky u příslušných válců.

4. P0325 - Chyba snímače klepání (detonace)
Tento kód signalizuje problém v obvodu snímače klepání, který hlídá předčasné spalování a chrání motor před poškozením.
Nejčastější příčiny kódu P0325
- Vadný snímač klepání
- Poškozená nebo zkorodovaná kabeláž/konektor
- Mechanické problémy motoru (časování, zapalování, karbon)
- Porucha řídicí jednotky (vzácně)
Řešení kódu P0325 z praxe
Začněte kontrolou kabeláže a konektorů. Pokud jsou v pořádku, změřte hodnoty snímače a v případě nesouladu jej vyměňte. Poté vymažte chybový kód a otestujte vůz při jízdě.
5. P0135 - Chyba ohřívače senzoru kyslíku (lambda sonda)
Kód poukazuje na problém s ohřívačem lambda sondy, který je nutný pro správnou funkci při studeném startu.
Nejčastější příčiny kódu P0135
- Vadný ohřívač lambda sondy
- Poškozená kabeláž nebo konektor
- Netěsnost v sání vzduchu
Řešení kódu P0135 z praxe
Zkontrolujte stav kabeláže a konektoru sondy. Pokud je vše v pořádku, vyměňte samotnou lambda sondu. Před výměnou doporučujeme ověřit funkci multimetrem.
6. U1000 - Chyba komunikace CAN
Kód U1000 značí poruchu v komunikaci řídicích jednotek po sběrnici CAN.
Nejčastější příčiny kódu U1000
- Přerušený nebo zkratovaný vodič CAN-H / CAN-L
- Vadný zakončovací odpor
- Koroze nebo uvolněné spoje v konektorech
Řešení kódu U1000 z praxe
Změřte odpor mezi vodiči CAN-H a CAN-L – správná hodnota je 60 Ω. Pokud se liší, zkontrolujte zakončovací odpory, kabeláž a konektory.
7. P0016 - Nesoulad polohy klikové a vačkové hřídele
Kód znamená chybu v časování motoru, kdy signály obou snímačů nesouhlasí.
Nejčastější příčiny kódu P0016
- Přeskočený rozvodový řemen/řetěz
- Vadný napínák rozvodů
- Poškozený snímač klikového nebo vačkového hřídele
Řešení kódu P0016 z praxe
Zkontrolujte mechanický stav rozvodů a napínáků. Pokud jsou v pořádku, ověřte signál obou snímačů osciloskopem a vyměňte vadný senzor.
8. P0401 - Nedostatečný průtok spalin EGR ventilu
Tento kód souvisí s omezeným nebo zablokovaným průtokem přes EGR ventil.
Nejčastější příčiny kódu P0401
- Ucpaný nebo vadný EGR ventil
- Porucha podtlakového ovládání
- Znečištěné sací kanály karbonem
Řešení kódu P0401 z praxe
Začněte demontáží a vyčištěním EGR ventilu. Pokud je poškozený, vyměňte jej. Zkontrolujte také podtlakové hadice a ventily.

9. CXXXX - ABS snímač otáček kola (kde XXXX značí polohu snímače kola vlevo/vpravo a vpředu/vzadu)
Kód se objeví při poruše hlášené jednotkou ABS.
Nejčastější příčiny kódu CXXXX
- Vadný snímač otáček kola
- Poškozená kabeláž nebo konektor
- Porucha řídicí jednotky ABS
Řešení kódu CXXXX z praxe
Zkontrolujte kabeláž a očistěte snímač od kovových nečistot. Pokud se chyba vrací, vyměňte samotný snímač.
10. P0562 - Nízké napětí v systému
Kód P0562 indikuje příliš nízké napětí v elektrické síti vozu.
Nejčastější příčiny kódu P0562
- Slabá nebo vadná baterie
- Porucha alternátoru
- Špatné kostřící spoje nebo kabeláž
Řešení kódu P0562 z praxe
Změřte napětí při běžícím motoru – správně má být 13,8–14,4 V. Pokud je hodnota nižší, problém je obvykle v alternátoru. Pokud je napětí v pořádku, zkontrolujte kostru a kabely.
Praktické rady pro efektivní diagnostiku
- Vždy začněte základní kontrolou
Před složitou diagnostikou zkontrolujte základy: baterii, pojistky, hadice. Rychlá kontrola vám může ušetřit spoustu času. - Použijte kvalitní diagnostiku
Investice do kvalitní diagnostické techniky se vrátí už při první složitější závadě. Pravidelně aktualizovaný software zajistí, že vás nic nezaskočí. - Dokumentujte si řešení
Vytvořte si databázi řešení pro různé modely vozů - ušetří vám to čas při opakovaných problémech. Pomoci může také kvalitní databáze servisních dat. - Nevěřte slepě kódům
Chybový kód je pouze návod, kde hledat. Vždy ověřte diagnózu praktickými testy.
Shrnutí - jak na nejčastější diagnostické chybové kódy?
Znalost nejčastějších chybových kódů a jejich typických řešení výrazně urychlí vaši práci v dílně. Pamatujte si, že správná diagnostika je základ úspěšné opravy. Investujte do kvalitního diagnostického vybavení a nikdy nepodceňujte základní kontroly - často vás dovedou k řešení rychleji než složité postupy. Chcete zjistit jestli dokážeme načíst chybové kódy z vašeho auta? Podívejte se jaká vozidla a funkce naše diagnostiky zvládnou kliknutím na tlačítko níže. Nebo se můžete mrknout třeba jaké nabízíme výhodné softwarové sady a diagnostické přístroje.