Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Přejít k hlavnímu obsahu

10 nejčastějších chybových kódů a jak je řešit

Kontrola závad je většinou to první, co uděláte když přijede auto na servis. V článku najdete 10 nejčastějších chybových kódů a praktické tipy jak je řešit. Závady načtené diagnostikou vám poradí, kde hledat problémy a co se s vozidlem v minulosti dělo. Ideální startovací pozice pro kvalitní servis, za předpokladu že disponujete diagnostikou se správným software pro dané vozidlo.

Nejčastější chybové kódy diagnostiky a jejich řešení se liší podle značky a modelu vozidla, ale existují některé běžné problémy. Mezi ně patří chyby týkající se motoru, senzorů, emisního systému a ABS. Diagnostika odhalí kód chyby, který pak může být vyhledán v manuálu vozidla nebo online databázích, aby bylo možné zjistit příčinu a navrhnout řešení.


1. P0171 - Příliš chudá směs (řada válců 1)

Tento kód chudé směsi patří mezi absolutní klasiky. Motor dostává málo paliva nebo příliš mnoho vzduchu.

Nejčastější příčiny kódu P0171

  • Netěsnost v sání vzduchu
  • Zanesený nebo vadný průtokoměr vzduchu (MAF)
  • Problém s palivovým čerpadlem
  • Zanesené vstřikovací trysky

Řešení kódu P0171 z praxe

Začněte kontrolou vakuových hadic - 70% případů se vyřeší jejich výměnou. Pak zkontrolujte MAF senzor pomocí multimetru nebo jej jednoduše očistěte speciálním čističem.

2. P0420 - Účinnost katalyzátoru pod mezí

Tento kód katalyzátoru signalizuje, že katalytický systém nepracuje s dostatečnou účinností.

Nejčastější příčiny kódu P0420

  • Opotřebovaný katalyzátor
  • Vadný lambda sensor (kyslíkový senzor)
  • Únik výfukových plynů před katalyzátorem

Tip na řešení kódu P0420

Před výměnou drahého katalyzátoru vždy zkontrolujte lambda sensory. Často stačí vyměnit sensor za 2 000 Kč místo katalyzátoru za 15 000 Kč.

3. P0300 - Náhodné výpadky zapalování

Výpadky zapalování jsou často důvodem třesoucího motoru a ztráty výkonu.

Nejčastější příčiny kódu P0300

  • Opotřebované zapalovací svíčky
  • Vadné zapalovací cívky
  • Problém s vstřikováním paliva
  • Nízká komprese válců

Tip na řešení kódu P0300

Pokud máte současně kódy P0301-P0312, problém je specifický pro jednotlivé válce. Doporučuje se vyměnit svíčky nebo cívky u příslušných válců.

Image
Diagnostika v praxi

4. P0325 - Chyba snímače klepání (detonace)

Tento kód signalizuje problém v obvodu snímače klepání, který hlídá předčasné spalování a chrání motor před poškozením.

Nejčastější příčiny kódu P0325

  • Vadný snímač klepání
  • Poškozená nebo zkorodovaná kabeláž/konektor
  • Mechanické problémy motoru (časování, zapalování, karbon)
  • Porucha řídicí jednotky (vzácně)

Řešení kódu P0325 z praxe

Začněte kontrolou kabeláže a konektorů. Pokud jsou v pořádku, změřte hodnoty snímače a v případě nesouladu jej vyměňte. Poté vymažte chybový kód a otestujte vůz při jízdě.

5. P0135 - Chyba ohřívače senzoru kyslíku (lambda sonda)

Kód poukazuje na problém s ohřívačem lambda sondy, který je nutný pro správnou funkci při studeném startu.

Nejčastější příčiny kódu P0135

  • Vadný ohřívač lambda sondy
  • Poškozená kabeláž nebo konektor
  • Netěsnost v sání vzduchu

Řešení kódu P0135 z praxe

Zkontrolujte stav kabeláže a konektoru sondy. Pokud je vše v pořádku, vyměňte samotnou lambda sondu. Před výměnou doporučujeme ověřit funkci multimetrem.

6. U1000 - Chyba komunikace CAN

Kód U1000 značí poruchu v komunikaci řídicích jednotek po sběrnici CAN.

Nejčastější příčiny kódu U1000

  • Přerušený nebo zkratovaný vodič CAN-H / CAN-L
  • Vadný zakončovací odpor
  • Koroze nebo uvolněné spoje v konektorech

Řešení kódu U1000 z praxe

Změřte odpor mezi vodiči CAN-H a CAN-L – správná hodnota je 60 Ω. Pokud se liší, zkontrolujte zakončovací odpory, kabeláž a konektory.

7. P0016 - Nesoulad polohy klikové a vačkové hřídele

Kód znamená chybu v časování motoru, kdy signály obou snímačů nesouhlasí.

Nejčastější příčiny kódu P0016

  • Přeskočený rozvodový řemen/řetěz
  • Vadný napínák rozvodů
  • Poškozený snímač klikového nebo vačkového hřídele

Řešení kódu P0016 z praxe

Zkontrolujte mechanický stav rozvodů a napínáků. Pokud jsou v pořádku, ověřte signál obou snímačů osciloskopem a vyměňte vadný senzor.

8. P0401 - Nedostatečný průtok spalin EGR ventilu

Tento kód souvisí s omezeným nebo zablokovaným průtokem přes EGR ventil.

Nejčastější příčiny kódu P0401

  • Ucpaný nebo vadný EGR ventil
  • Porucha podtlakového ovládání
  • Znečištěné sací kanály karbonem

Řešení kódu P0401 z praxe

Začněte demontáží a vyčištěním EGR ventilu. Pokud je poškozený, vyměňte jej. Zkontrolujte také podtlakové hadice a ventily.

Image
TSPro 10 v praxi

9. CXXXX - ABS snímač otáček kola (kde XXXX značí polohu snímače kola vlevo/vpravo a vpředu/vzadu)

Kód se objeví při poruše hlášené jednotkou ABS.

Nejčastější příčiny kódu CXXXX

  • Vadný snímač otáček kola
  • Poškozená kabeláž nebo konektor
  • Porucha řídicí jednotky ABS

Řešení kódu CXXXX z praxe

Zkontrolujte kabeláž a očistěte snímač od kovových nečistot. Pokud se chyba vrací, vyměňte samotný snímač.

10. P0562 - Nízké napětí v systému

Kód P0562 indikuje příliš nízké napětí v elektrické síti vozu.

Nejčastější příčiny kódu P0562

  • Slabá nebo vadná baterie
  • Porucha alternátoru
  • Špatné kostřící spoje nebo kabeláž

Řešení kódu P0562 z praxe

Změřte napětí při běžícím motoru – správně má být 13,8–14,4 V. Pokud je hodnota nižší, problém je obvykle v alternátoru. Pokud je napětí v pořádku, zkontrolujte kostru a kabely.


Praktické rady pro efektivní diagnostiku

  1. Vždy začněte základní kontrolou 
    Před složitou diagnostikou zkontrolujte základy: baterii, pojistky, hadice. Rychlá kontrola vám může ušetřit spoustu času.
  2. Použijte kvalitní diagnostiku 
    Investice do kvalitní diagnostické techniky se vrátí už při první složitější závadě. Pravidelně aktualizovaný software zajistí, že vás nic nezaskočí.
  3. Dokumentujte si řešení 
    Vytvořte si databázi řešení pro různé modely vozů - ušetří vám to čas při opakovaných problémech. Pomoci může také kvalitní databáze servisních dat.
  4. Nevěřte slepě kódům 
    Chybový kód je pouze návod, kde hledat. Vždy ověřte diagnózu praktickými testy.

Shrnutí - jak na nejčastější diagnostické chybové kódy?

Znalost nejčastějších chybových kódů a jejich typických řešení výrazně urychlí vaši práci v dílně. Pamatujte si, že správná diagnostika je základ úspěšné opravy. Investujte do kvalitního diagnostického vybavení a nikdy nepodceňujte základní kontroly - často vás dovedou k řešení rychleji než složité postupy. Chcete zjistit jestli dokážeme načíst chybové kódy z vašeho auta? Podívejte se jaká vozidla a funkce naše diagnostiky zvládnou kliknutím na tlačítko níže. Nebo se můžete mrknout třeba jaké nabízíme výhodné softwarové sady a diagnostické přístroje.

Jaká auta umíte?